perjantai 27. kesäkuuta 2014

Millainen oppija sinä haluat olla?

Jos minulta kysyttäisiin, vastaisin:

"Haluan olla analyyttinen ja luova.. Haluan tehdä virheitä mahdollisimman vähän, mutta myös hakea mukavuusalueeni rajaa ja kokea, oivaltaa ja onnistua."

Jos hevoselta kysyttäisiin, sen vastaus voisi olla vaikkapa:
"Haluan oppia helposti. Rennossa ja rauhallisessa mielentilassa, selkeistä merkeistä. Haluan, että  tiedän, mitä minulta kulloinkin halutaan ja haluan olla motivoitunut."

Millaisen opettajan haluan?

Jos minulta kysyttäisiin, vastaisin:
"Haluan opettajan, joka on älykäs ja kokenut. Haluan, että hän ymmärtää oppimisprosessin ja päämäärän. Haluan, että hän antaa minulle tilaa kokeilla, erehtyä ja oivaltaa. Haluan, että hän on minua varten, en minä häntä varten."

Jos hevoselta kysyttäisiin, se voisi vastata näin:
"Haluan, että opettajani on lempeä ja kärsivällinen, sekä hän ymmärtää oppimiseeni liittyvät perusteet. Haluan, että hän osaa ottaa huomioon sekä lajityypilliset tarpeeni, että aiemmat kokemukseni. Haluan, että hän antaa minulle aikaa ymmärtää ja onnistuessani, hän palkitsee minut ruhtinaallisesti."

Miten haluan oppia?

Jos minulta kysyttäisiin, vastain näin:
"Haluan oppia uteliaasti, haistellen, maistellen ja tunnustellen. Haluan, että minulla on mahdollisuus valita eri vaihtoehdoista ja että voin soveltaa aiempaa osaamistani ja sen myötä oivaltaa yhä uudelleen, kuinka yksinkertaista kaikki voikaan olla."

Entä hevonen? Se luultavasti vastaisi:
"Haluan oppia helposti. Haluan oppia tilassa, jossa tunnen oloni turvalliseksi."

Millainen oppija sinä haluat olla?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti