lauantai 31. joulukuuta 2011

Vastuusta

Jokainen meistä on loppuviimeksi vastuussa omasta itsestään ja omista valinnoistaan. Mutta samaan aikaan olemme vastuussa tekojemme aiheuttamista seurauksista ja myös omistamistamme tai vaikutuspiirissämme olevista eläimistä. Ja ihmisistä.
Vuoden viimeisenä päivänä en voi olla katsomatta tätä vuotta 2011 taaksenpäin ja samalla summata, mitä kaikkea kuluneeseen vuoteen on mahtunut oppimisen saralla.

Vanha sanonta kuuluu, että vastuu on aina kuulijalla, mutta valitettavasti en voi tänä päivänä allekirjoittaa tätä. Tänä informaation aikakautena on tietoa saatavilla lähes rajattomasti ja sen myötä jokaisen kuulijan ja lukijan oma vastuu lisääntyy jatkuvasti.

Silloin kun olemme oppilaina tai opettajina, on vastuu molemminpuolista. Oppilaalla on tietty moraalinen vastuu ottaa oppi vastaan ja pyrkiä soveltaa sitä parhaan kykynsä mukaan. Toisaalta, opettajalla on myös vastuu siinä, millaista opetusta hän antaa ja miten ne asiat oppilaalleen esittää. Tai hevoselle.

Näin vuoden vaihtuessa mieleeni nousee ajatuksia liittyen tässä hetkessä elämiseen ja samalla siihen, kuinka läsnäolon säilyessä meillä olisi hyvä olla samaan aikaan katse tulevaisuuteen. Ilman sitä suuren kuvan ja kokonaisuuden hahmottamista matka sinne päämäärään voi hukkua tai muuttua.

Samalla tavoin hevosen koulutuksessa kouluttajalla tulee olla käsitys siitä, mitä hevosen halutaan oppivan ja miten tämä oppiminen voi mahdollisimman tehokkaasti ja hevosystävällisesti tapahtua. Vaikka kaikki ei aina mene kuten Strömsöössä, on jonkinlainen suunnitelma syytä olla. Muutoin voisi käydä niin, että ratsukoulutukseen tuleva hevonen onkin omistajan sitä hakiessa opetettu ajohevoseksi. Tai, että edistyksen sijaan seuraa taantumista. Tämä voi toki olla seurausta myös liiallisesta analysoinnista, mutta pääsääntöisesti uskon, että mikäli harjoittelu ei tuota tulosta, on joko suunnassa, metodissa tai sen toteuttajassa jotakin vialla.

Kun oppijana on ihminen, on mielestäni opettajan vastuulla selvittää oppilaan tarpeet ja sitä kautta hienovaraisesti opettaa sitä, mitä itse parhaiten osaa. Vaikka oppilaalla onkin vastuu omasta prosessistaan ja siitä, miten hän oppimaansa käyttää, on opettajalla syytä olla käsitys isosta kuvasta.

Oma tavoitteeni tulevalle vuodelle on kerätä viimeisten vuosien opit ja oivallukset yhteen nippuun ja selvittää, kuinka monen kiertotien kautta olen päätynyt tähän missä nyt olen.

Samalla toivon, että kuten tämä etsiskely on tuonut elämääni fantastisia ihmisiä, hevosia ja suuria oivalluksia, voisin jonakin päivänä jakaa oppimaani eteenpäin. Ja samalla kantaen vastuuta siitä, mitä oppilas voi minun kokemuksistani oppia ja mitä olen pätevä opettamaan. Pelkkä tieto ei aina riitä, vaan toisinaan vaaditaan myös kokemusta ja sitä kautta hankittua arvostelkykyä, jonka myötä tiedosta hyötyvät itse kukin.

Oikein hyvää ja oivalluttavaa vuotta 2012!

2 kommenttia:

  1. On olemassa yksittäisiä asioita joiden sisällä on paljon yksityiskohtia. Nämä yksittäiset asiat muodostavat pieniä kokonaisuuksia jotka yhdessä muodostavat sen suuren kokonaisuuden.

    Yksittäisistä asioista voisi olla esimerkkinä vaikka perusmaastakäsittelyn yksittäiset asiat: hevonen seuraa perässä löysän narun päässä, se osaa ympyrätyöskentelyn, se väistää etu- ja takapäätä, se peruuttaa, se kävelee sivuttain, se menee erilaista ahtaista paikoista (ihmisen ja aidan välistä, kahden tynnyrin välistä jne.), se menee erilaisten alustojen (sillat, pressut jne.)yli.

    Nämä yksittäiset asiat muodostavat kokonaisuuksia joista esimerkkinä voisi olla vaikka lastaaminen. Lähettämällä lastaaminenhan on vain sitä, että hevonen seuraa löysällä narulla, se lähetetään ympyrälle ja se kävelee outoa alustaa pitkin ahtaaseen paikkaan. Mitä paremmin näitä asioita on harjoiteltu kentällä, sitä vähemmän ongelmia tulee itse lastaamisessa.

    Aika usein näkee sitä että yksittäisiä asioita ei yhdistetä kokonaisuuksiin. Sanotaan että hevosen tulee väistää koska se kunnioittaa ja se seuraa koska se luottaa. Lastaustilanteessa sitä kuitenkin houkutellaan traileriin ruualla. Silloin pitäisi kellojen alkaa soida ihmisen päässä. Mitä on tehty perusmaastakäsittelyssä väärin tai mitä ollaan harjoiteltu kentällä liian vähän? Ratkaisu tulisi hakea niistä yksittäisistä perusasioista eikä mistään "lastauskikoista". Traileri on hevoselle vain ahdas paikka jonne mennään outoa alustaa pitkin ja lähettäminen on vain perusmaastakäsittelyä.

    Nämä erilaiset kokonaisuudet (se mitä tehdään satulassa, lastaaminen, hevosen hakeminen laitumelta jne.) mudostavat sen suuren kokonaisuuden joka kattaa kaiken mitä hevosen kanssa tekee. Silloin jos tämä tekeminen perustuu hevosen lajityypilliseen käyttäytymiseen kokonaisuuden nimi on Luonnollinen hevosmiestaito.

    Tämä on se kuvio minkä kaikkien LH:ta harrastavien tulisi ymmärtää. Kaikilla yksittäisillä asioilla on konkreettinen tarkoitus. Kyse ei ole koskaan vain luottamuksesta, kunnioituksesta jne. vaan yksittäiset asiat ovat osia suuremmista konkreettisista kokonaisuuksista joiden tarkoituksena on kouluttaa hevosesta turvallinen, hyvin toimiva käyttöhevonen.

    VastaaPoista
  2. Juurikin näin, paitsi että taidankin kirjoittaa seuraavaan blogikirjoituksen koskien toiseksi viimeisintä kappalettasi. "Silloin jos tämä tekeminen perustuu hevosen lajityypilliseen käyttäytymiseen..." Siis mitäh?

    VastaaPoista