torstai 10. marraskuuta 2011

Paine ja mukavuusalue

Olen viime kuukausina pohtinut painetta ihmisen ja hevosen näkökulmasta. Jotta tässä olisi mitään järkeä, olisi ehkä hyvä varmaankin määritellä, mitä paine on. Onko se merkki joka pysyy muuttumattomana, vai kasvaako se ja jos niin miksi, millä nopeudella jne.

Muistan itse oppineeni vuosia sitten, että peruskäsitys paineelle on se, että painetta on kaikki se, mikä vaikuttaa hevoseen. Saa sen joko liikkumaan tai olemaan liikkumatta. Tällä tavoin ajateltuna, myös kaikki ihmisestä riippumaton on painetta. Tästä voisi vaikka esimerkkinä nostaa tilanteen, jossa hevonen pelästyy ohiajavaa autoa tai tarhan läpi juoksevaa koiraa ja pelästymisen seurauksena hevonen pakenee. Toisaalta hevosia opetetaan väistämään pohjetta, raippaa ja sitten taas menemään päin painetta, eli pysymään paikoillaan.  Hmmm.....

Kun painetta käytetään hevosen kouluttamisessa tai hevosen kanssa kommunikoidessa, sen vastaanottamiseen ja siihen suhtautumiseen vaikuttaa moni muukin seikka kuin itse merkki. Olen pannut merkille, että monissa metodeissa opetetaan, että ihmisen itsensä tulee nostaa omia kierroksiaan ja kiihtyä, mikäli hevonen ei "tottele" pientä painetta. Tämä toki toimii, koska hevonen oppii koko ajan, mutta samalla se on antanut uutta ajateltavaa.

Haluan itse ajatella ja toimia niin, että parasta mitä ihminen voi tehdä on se, että hän luo hevosen oppimiselle parhaat mahdolliset olosuhteet. Tähän kuuluu oleellisesti se, että hevosen ei tarvitse oppia virheiden kautta, tehdä ensin väärin onnistuakseen tai kokea rangaistusta. Hyvin toteutettu oppimistilanne ei stressaa eikä pelota hevosta, vaan luo optimaalisen tilanteen hevoselle, jotta se voisi aina vastata oikein.
Vastaus, mitä se sitten tarkoittaa? Näen asian niin, että hyvin pitkälle käytännössä hevosen kouluttaminen on ikivanhaa polttaa-kylmää-leikkiä. Hevonen saa ihmiseltä vihjeen ja oikealla ajoituksella ihminen palkitsee hevosta oikeaan suuntaan olevasta reaktiosta vähän kerrassaan. Tämä edellyttää sitä, että ihmisellä on käsitys siitä tapahtumaketjusta, joka johtaa yksittäisen tehtävän tai kokonaisen liikesarjan suorittamiseen.

Mutta palatakseni paineeseen, vaikuttaa siltä että ihmiset eivät kovinkaan helposti hahmota paineen lisäämisen sivuvaikutuksia. Hevonen toki tulee tottelevaiseksi, mutta samaan aikaan sen varovaisuus lisääntyy ja pahimillaan sen oppimistilanteessa kokemat tunnetilat jäävät pysyviksi, jonka seurauksena saattaa käydä niin, että esimerkiksi liian suurta (hevosen mielestä) painetta käytettäessä se oppii, että ihmisen oma tunnetila liittyy oppimistilanteeseen.

Kuinka sitten voisi käyttää merkkiä tai painetta ylipäätään lempeästi tai niin ettei ihmisen tunnetila siirry hevoseen? Kaikessa helppoudessaan ja yksinkertaisuudessaan niin, että jos ylipäätään on tarve lisätä painetta, sen voi tehdä suuttumatta, kiihtymättä ja tuhrautumatta. Miten lisätä painetta niin, että se ei vaikuttaisi ihmiseen itsessään?

Kun ihminen joutuu tilanteeseen, jossa hevonen ei esimerkiksi ymmärrä mitä siltä halutaan, ihminen turhautuu helposti. Hän on joutuu tällöin helposti pois mukavuusalueeltaan. Sen sijaan, kun koemme onnistumista, se on kuin huumetta, haluamme kokea sen yhä uudelleen. Kerran vielä.... jos tämä käännetään toisinpäin ja mietitään miltä hevosta tuntuu epämukavuusalue ja miltä siitä tuntuu onnistuminen, ei liene vaikea kuvitella, että hevonenkin mieluummin olisi suurimman osan aikaa siellä onnistumisten paremmalla puolella.

Usein uusien asioiden oppimiseen liittyy jonkin verran stressiä ja epämukavuutta. Toisaalta epämukavuus voi myös motivoida pyrkimyksessä parempaan tilaan. Kun perustelemme hevoselle aiheutettua epämukavuutta voisi olla hyvä idea pysähtyä hetkeksi ja miettiä, miten itse suhtautuisimme siihen, jos tilanne olisi jonkun toisen käsissä....
Lopulta oleellinen asia on motivaatio. Mikä motivoi uuden asian oppimiseen? Jos motivaatio syntyy pelosta tai kivusta on oppimistilanne varmasti epämukavampi kuin tilanne, jossa palkkio on selkeä ja ymmärrettävä. Ja mikä tärkeintä, oppiminen rakentuu loogisesti niin, että uusi asia opetetaan vanhan, jo aiemmin opitun päälle.

2 kommenttia:

  1. Blogien kirjoittamisessa ja lukemisessa on erityistä se että aina tuntuu siltä että joku vastaa siihen mitä on itse juuri kirjoittanut / ajatellut. Kiva kun aloit pitämään blogia ja oikein innolla odotan kirjoituksiasi :-)

    http://nelijalkaisensohvalla.blogspot.com/

    VastaaPoista
  2. Kiitos Nina!

    Itsekin seuraan muutamaa blogia ja ystäväni innoittamana aloitin tämän.

    VastaaPoista