tag:blogger.com,1999:blog-3316241103989108824.post5731952302952475666..comments2023-07-04T00:49:35.005-07:00Comments on Tunne Hevonen: Tunteet peilinäAnonymoushttp://www.blogger.com/profile/09300664710356438378noreply@blogger.comBlogger29125tag:blogger.com,1999:blog-3316241103989108824.post-10802198144268500232011-12-31T03:30:17.131-08:002011-12-31T03:30:17.131-08:00Takasilla ristiinastumista voi lähestyä joko niin,...Takasilla ristiinastumista voi lähestyä joko niin, että hevonen väistää takapäällään tai niin että sen painon siirtyessä etuosalle ja hevosen myödätessä sen takajalat astuvat ristiin. Ensimmäisessä esimerkissä hevonen väistää painetta ja toisessa se esim. kääntää päänsä, siirtää painon etuosalle ja asettuu vaikkapa porkkanan perässä. <br />Molempia keinoja voi käyttää myös yhdenohjan pysäytyksen opettamisessa.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09300664710356438378noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3316241103989108824.post-83906829797490953552011-12-17T12:48:15.324-08:002011-12-17T12:48:15.324-08:00Pyörää ei kannata yrittää keksiä uudelleen tieteis...Pyörää ei kannata yrittää keksiä uudelleen tieteistämällä vanhoja asioita. Parellikin sanoo että tekemisen pitää olla hevoselle kannattavaa (negatiivinen vahviste) ja mukavaa (positiivinen vahviste). Mikään ei estä käyttämästä palkitsemista osana 7 gamesia jos pitää sitä tarpeellisena.<br /><br />Hevosen kouluttamisessa negatiivinen vahviste on kuitenkin aina pääasiallisin koulutustapa. Syykin on yksinkertainen. Ratsastajan avut ovat negatiivinen vahviste ja hevonen koulutetaan maastakäsin ymmärtämään asioita jotka myöhemmin tehdään selästä. Siksi tuo takapään väistättäminen niin että hevonen astuu takajaloillaan ristiin on hyvä esimerkki. Miten sen opetteleminen olisi edes mahdollista pelkkää positiivista vahvistetta käyttäen? Ja siinähän opetellaan asiaa joka on tarpeellinen silloin kun ollaan satulassa esim. yhden ohjan pysäytyksessä.<br /><br />Tuo mekaaninen tekeminen on mielenkiintoinen asia. Sekä negatiivisella että positiivisella vahvistamisella pyritään siihen että hevonen reagoi tiettyyn ärsykkeeseen määrätyllä tavalla eli toimii "mekaanisesti". Jos hevoselle antaa avut joilla se on oppinut nostamaan laukan se reagoi apuihin ei ajattele sen syvällisempiä. Se on vain opittu reaktio riippumatta siitä onko opettamisessa käytetty positiivista vahvistamista tai ei.Harri Eskonmaahttps://www.blogger.com/profile/16733335892004638905noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3316241103989108824.post-30469955430489617912011-12-17T11:16:18.400-08:002011-12-17T11:16:18.400-08:00eli konkreettisempi esimerkki voisi olla vaikkapa ...eli konkreettisempi esimerkki voisi olla vaikkapa se, että hevoselle opetetaan että sen kannattaa pysyä paikallaan jossakin tilanteessa tai että sen kannattaa kääntää ja/tai pitää päätään jossakin asenossa.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09300664710356438378noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3316241103989108824.post-30679783216780481342011-12-17T07:28:41.489-08:002011-12-17T07:28:41.489-08:00Ylipäätään negatiiviseen vahvistamiseen perustuva ...Ylipäätään negatiiviseen vahvistamiseen perustuva koulutus välineellistää hevosta, ja tämä on vian minun mielipiteeni. Ongelmaksi näen tässä sen, että sen käyttäminen on helpompaa myös kokemattoman ihmisen hahmottaa ja tästä syystä toistoja tarvitaan mieletön määrä. Hevosen kustannuksella.<br />Kun hevosta koulutetaan positiivisella vahvisteella, on ihmisen ajoituksen toimittava, tai hän muutaman toiston myötä on opettanut hevoselle toimintamallin, jonka purkaminen voi olla hyvinkin työlästä. <br />Takajalkojen ristiinastuminen on ihan yhtä laaja esimerkki kuin kuolaimelle myötääminen, eli se ei mielestäni ole hyvä esimerkki tässä yhteydessä, ellei unohdeta koko muuta hevosta ja keskityvä vain ja ainoastaan takajalkoihin.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09300664710356438378noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3316241103989108824.post-52898446417049846512011-12-17T02:29:52.748-08:002011-12-17T02:29:52.748-08:00Minna, käännetään asia toisinpäin. Jos 7 games on ...Minna, käännetään asia toisinpäin. Jos 7 games on mekaniikkaa jossa hevonen on tekemisen kohde eikä tekijä minkälaisessa kouluttamisessa hevonen on tekijä? Kouluttamisella tarkoitan tässä sitä että hevosta opetetaan tekemään jotain konkreettista asiaa. Esim. astumaan takajaloillaan paremmin ristiin. Ehkä ajatuksesi aukeaisi paremmin konkreettisen esimerkin avulla.Harri Eskonmaahttps://www.blogger.com/profile/16733335892004638905noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3316241103989108824.post-75713484855095032012011-12-15T09:11:44.384-08:002011-12-15T09:11:44.384-08:00Hmmm....luulen Harri, että me puhutaan nyt edellee...Hmmm....luulen Harri, että me puhutaan nyt edelleen eri asiasta.<br />Tuo koko kirjoituksesi alku on juuri sitä mekaniikkaa, jossa hevonen on tekemisen kohde, ei tekijä?<br />Mielen tyhjentämiseen ei tarvita hevosen pyörittelyä tai väistättelyä, on todella paljon helpompia tapoja tehdä se....<br />Budolajeissa ihminen on tekijä ja kohde....näetkö tässä mitään ristiriitaa?Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09300664710356438378noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3316241103989108824.post-59522100313106138462011-12-13T12:12:51.549-08:002011-12-13T12:12:51.549-08:00Toistoja tulee silloinkin kun 7 gamesin eri "...Toistoja tulee silloinkin kun 7 gamesin eri "pelejä" yhdistetään. Sen jälkeen kun ihminen ja hevonen ovat oppineet yksittäiset "pelit" niitä voidaan yhdistellä niin että ainoa raja on mielikuvitus. Ja toistoja tulee koko ajan. Hevonen peruutetaan kehälle, lähetetään ympyrälle, pysäytetään väistättämällä takapää ulos, vaihdetaan suunta väistättämällä etupää ulos, lähetetään ympyrälle mutta liikutaan itse mukana niin että hevonen liikkuu uralla, pyydetään luokse... Toistoja tulee koko ajan mutta tekeminen ei ole saman asian yksitoikkoista junnaamista. Silti kyseessä on 7 games.<br /><br />Tähän voi lisätä puomeja, pressuja, siltoja, pömpeleitä ja taas vain mielikuvitus on rajana.<br /><br />Nämä asiat voi tehdä myös niin että hevonen on vapaana. "Tanssi hevosen kanssa" on vain yhdistelmä jonkun peruspaketin yksittäisistä osista. Ja "tanssiessa" tulee toistoja.<br /><br />Kun minä puhun 7 gamesista en puhu vain yksittäisistä "peleistä" vaan siitä että ne pitää opetella määrätyssä järjestyksessä mutta sitten kun yksittäiset "pelit" osaa vain mielikuvitus on rajana siinä miten niitä yhdistelee.<br /><br />On varmaan yksinkertaisempiakin tapoja mielen tyhjentämiseen kun budolajit. Silti niistä ketkä tekivät sen budolajien avulla tuli mestareita siinä. Ehkäpä se yksinkertaisin tapa ei olekkaan se paras tapa...Harri Eskonmaahttps://www.blogger.com/profile/16733335892004638905noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3316241103989108824.post-64802305355337670682011-12-13T01:43:59.664-08:002011-12-13T01:43:59.664-08:00Harrin kuvailemassa tilanteessa on kaksi muttaa. T...Harrin kuvailemassa tilanteessa on kaksi muttaa. Toinen liittyy oleellisesti sihen hevoseen, joka oppii koko ajan, samalla kun ihminen hakee toistoja kerta toisensa jälkeen. Tällä tavoin saadaan aikaan mekaanisesti käyttäytyviä hevosia. Eli vaikka ihminen kenties oppii reagoimaan, hevoselta tämä muuttuu yhä enemmän siihen suuntaan, että vastoin sille lajityypillistä käyttäytymistä se alkaakin ennakoimaan ja odottamaan ihmisen pyyntöjä. <br />Toinen mutta liittyy tuohon mielen tyhjentämiseen. Siihen on paljon yksinkertaisempiakin tapoja kuin pelata 7 gamesia. Jotkut käyvät joogassa, toiset lenkillä, kolmas toteuttaa toiminnan tarpeen haravoimalla, harjaamalla hevosta ja luomalla lantaa. <br />Mitä tulee vielä siihen rakastamiseen, se on sekä tunnetila että verbi, tekemistä. Sen sijaan sitä ei tarvitse ajatella, joten se ei mielestäni vaikuta mihinkään edellämainittuun, ellei ihminen lähtökohtaisesti jo reagoi tunteen mukaan.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09300664710356438378noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3316241103989108824.post-86772481422164845342011-12-12T12:55:12.168-08:002011-12-12T12:55:12.168-08:00En opeta hevostaitoja vaan autan ihmisiä tunnistam...En opeta hevostaitoja vaan autan ihmisiä tunnistamaan omat tarpeensa jotta sinällään inhimilliset ja normaalit tunnereaktiot eivät muodostuisi ongelmaksi vaan motivoisivat meitä toimimaan hyvinvointia edistävästi. Useimmat meistä motivoituvat kokiessaan homman tyydyttävänä. Tämä pätee myös hevostaitoihin. Ihmisellä on tarve toimia oikein ja turvata oma ja perheen/lauman hyvinvointi. Siksi oppimisprosessissa on hyvä varata aikaa myös tunnetyöskentelylle. Muuten eletään jatkuvassa tarpeiden ja tunteiden ristiaallokossa jossa ihminen hakee tunnetukea mm. lapsiltaan ja lemmikeiltään. Siten saadaan tilaa taitoharjoittelulle, "mitä tekemällä pääsemme eteenpäin".<br /><br />Monet ihmiset tarvitsevat ohjaajalta tunnetukea oppiakseen toimimaan oikein lasten ja eläinten kanssa, eivät kaikki, mutta monet. Tämä johtuu siitä että tunteet kiilaavat aina järjen edelle. Suuttuneena, pelkäävänä tai kiihtyneenä ei opi ihminen eikä eläinkään. On hyvä että on erilaisia ammatti-ihmisiä, jotta jokainen voi löytää sellaisen, joka palvelee hänen tarpeitaan.Alinahttps://www.blogger.com/profile/04370195758632663756noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3316241103989108824.post-67444356361056162262011-12-12T12:23:05.386-08:002011-12-12T12:23:05.386-08:00Ihminen ei voi päätöksellä lakata ajattelemasta ko...Ihminen ei voi päätöksellä lakata ajattelemasta koska se että ajattelee: "nyt en ajattele" on ajattelemista.<br /><br />"Mielen tyhjentäminen" kaikesta turhasta tapahtuu tekemisen avulla. Joku peruspaketti esim. 7 games (esimerkki on Parellin 7 games ihan Minnan kiusaksi :-) on työkalu sen tekemiseen. Jos tekee 7 gamesin asioita ja keskittyy tekemiseen ja hevoseen jossain vaiheessa ihminen oppii "tyhjentämään mielensä" kaikesta turhasta. Tekeminen on ehkä alussa mekaanista tekemistä mistä aiemmin oli puhetta mutta siitä tulee myöhemmin reaktiivista tekemistä. Ihmisen liikkeet tulevat automaattisesti "selkärangasta" ja ihminen ei ajattele, ihminen reagoi.<br /><br />Tässä on kaksi yhtä tärkeää asiaa. Ihminen oppii toistojen avulla tekemään asiat teknisesti oikein ilman että tekemistä tarvitsee ajatella ja ihminen oppii reagoimaan sen mukaan miten hevonen reagoi eikä ajattele. Aina kun ajattelee on myöhässä. <br /><br />Oleellisin asia on se että näiden asioiden oppiminen tapahtuu tekemisen kautta.Harri Eskonmaahttps://www.blogger.com/profile/16733335892004638905noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3316241103989108824.post-68642220382421087672011-12-12T11:45:57.901-08:002011-12-12T11:45:57.901-08:00Tärkeä pointti tuo mielen tyhjentäminen. Tietoisuu...Tärkeä pointti tuo mielen tyhjentäminen. Tietoisuustaidoissa on sama idea, mutta koska ihmisen on mahdoton päätöksellä lakata ajattelemasta, on mahdollista oppia osittain hallitsemaan vaeltavia ajatuksia harjoittelun avulla.<br /><br />Ihminen ei voi lakata olemasta ihminen ja siksi hevostaitoja opetettaessa pitäisi yhtä aikaa toimia tulkkina ja auttaa ihmistä huomaamaan se ero meidän välillä minkä kuvasit.Alinahttps://www.blogger.com/profile/04370195758632663756noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3316241103989108824.post-80744710983837681212011-12-12T02:35:19.183-08:002011-12-12T02:35:19.183-08:00Hevonen ajattelee ja sillä on tunteet. Ihminenkin ...Hevonen ajattelee ja sillä on tunteet. Ihminenkin ajattelee ja ihmiselläkin on tunteet. Ero tulee siinä että ihminen ajattelee rationaalisesti ja hevonen reaktiivisesti. Hevonen ei opi ajattelemaan kuten ihminen, rationaalisesti. Siksi ihmisen pitää opetella ajattelemaan kuten hevonen, reaktiivisesti.<br /><br />Japanilaisissa taistelulajeissa on käsite Tyhjä mieli. Yksinkertaistetusti se tarkoittaa sitä että keskittymällä tekemiseen tyhjennetään mieli kaikesta turhasta. Turhista ennakkoajatuksista ja niistä tulevista tunteista. Silloin ihminen pystyy ajattelemaan kuten hevonen, reaktiivisesti. <br /><br />Hevosen kanssa tekeminen on kommunikointia hevosen kanssa. Hevonen ymmärtää ihmistä paremmin jos ihminen opettelee ajattelemaan kuten hevonen, reaktiivisesti. Siksi kirjoitin aikaisemmin: Rakastakaa hevosianne mutta älkää rakastako silloin kun koulutatte niitä. Kun koulutatte keskittykää tekemiseen niin hyvin että oma mieli tyhjenee kaikesta turhasta ja te alatte ajattelemaan reaktiivisesti. Niin hevonenkin ajattelee ja silloin teillä on yhteinen kieli.Harri Eskonmaahttps://www.blogger.com/profile/16733335892004638905noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3316241103989108824.post-17664689934645157552011-12-11T12:51:28.760-08:002011-12-11T12:51:28.760-08:00Kriittinen tutkiva asenne on ihan tarpeellinen täl...Kriittinen tutkiva asenne on ihan tarpeellinen tällä eläimiin liittyvällä alueella, kuten muussakin ihmistyössä. <br /><br />Käsittääkseni ollaan keskusteltu siitä millainen merkitys eläimen ja ihmisen tunteilla on lajien välisessä vuorovaikutuksessa. Siitä että tietyillä eläinlajeilla (kuten ihmisillä ;-)) on olemassa emootioita, on näyttöä, samoin kun myös behavioristisen näkökulman todistettavuudesta. Siitä että työssään huomioi tunnepuolen ilmiöt, on vielä matkaa uskomushoitoihin ja muuhun mystiikkaan, eikä niitä pidä niputtaa yhteen. <br /><br />Kaikessa ohjaustyössä tarvitaan jonkinlaista tietämystä psykodynamiikasta, mikä on sinänsä kimurantti juttu, kun "tunnetaidot" eivät välttämättä kuulu esim opettajakoulutukseen lainkaan. Se on selvä puute josta raflaavasti voisin sanoa että eipä lopu sitten meikäläiseltä työt! Siksi olen iloinen kun joku hevostaitokouluttaja vastuuntuntoisesti haluaa näitä asioita oppia ja tutkia. Pään pensaaseen pistäminen ja silmien sulkeminen tosiasioilta ja luonnonilmiöiltä eivät riitä!Alinahttps://www.blogger.com/profile/04370195758632663756noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3316241103989108824.post-49396074622896361282011-12-11T11:34:23.650-08:002011-12-11T11:34:23.650-08:00Urheiluun liittyvää psyykkistä valmennusta, johtam...Urheiluun liittyvää psyykkistä valmennusta, johtamiskoulutusta jne. järjestävät yleensä ihmiset joilla on koulutus siihen. Esim. psykologit.<br /><br />Eläinten kouluttaminen, eläinongelmien korjaaminen ja hevosten käyttäminen välineenä ihmisen "terapiassa" menevät nimenomaan aika pahasti sekaisin osalla näistä henkisemmistä tyylisuunnista.<br /><br />Tutkittuun tieteeseen perustuva lähestymistapa on siitä mielenkiintoinen asia että suurimmassa osassa asioista se ei eroa muuten kun termistöltään perinteisestä hevosten koulutuksesta. Tieteellisesti sanottuna "hevonen tekee koska se on sille kannattavaa" on negatiivista vahvistamista ja "hevonen tekee koska se on sille mukavaa" on positiivista vahvistamista jne. <br /><br />Termistön epämääräisyydestä on hyvä esimerkki termi "johtajuus". Ei ole olemassa termiä jolla voisi kuvata hevosten johtajuutta. Siksi käytetään termiä joka tulee ihmisten maailmasta. Sitä käytetään koska ei ole parempaakaan termiä. Silti johtajuus ihmiselle ja hevoselle merkitsee eri asiaa. Mutta kun ei ole termiä joka kuvaisi sitä mitä johtajuus tarkoittaa hevoselle.Harri Eskonmaahttps://www.blogger.com/profile/16733335892004638905noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3316241103989108824.post-58470490205307028792011-12-11T11:04:44.243-08:002011-12-11T11:04:44.243-08:00Nina, tämä on sitä nöyryyttä, ainakin oman käsityk...Nina, tämä on sitä nöyryyttä, ainakin oman käsitykseni mukaan=)<br /><br />Ja tässä taas muistui mieleen se, että meidän kun meidän ihmisten keskenämme käyttämä termistö on välillä varsin abstraktia ja epämääräsitä, mitähän se mahtaa olla kahden eri eliölajin välillä....Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09300664710356438378noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3316241103989108824.post-55314844760500872442011-12-11T10:59:33.913-08:002011-12-11T10:59:33.913-08:00joo mä olen senverran tietämätön että tarkoitan ra...joo mä olen senverran tietämätön että tarkoitan ratsutuksella sitä kun hevonen saa peruskoulutuksensa ennenkuin omistaja mahdollisesti ehtii edes mukaan. Minulla on ollut sama ihminen ratsuttajana ja ratsastuksen opettajana kuutisen vuotta ja kyllä siinä ajassa on tulleet tutuiksi itsekunkin persoonalliset rajoitteet ;-)<br /><br />En muuten ikinä lähtisi yhtäaikaa hoitamaan ketään terapiasuhteessa ja vuorovaikutussuhteessa oman eläimensä kanssa. Siinä on liikaa muuttujia ja kokemuksella voin sanoa että ei onnistu ainakaan tällä taidolla ;-)Alinahttps://www.blogger.com/profile/04370195758632663756noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3316241103989108824.post-89547706652626024632011-12-11T10:46:53.936-08:002011-12-11T10:46:53.936-08:00Olen sekä ratsuttanut että uudelleenkouluttanut he...Olen sekä ratsuttanut että uudelleenkouluttanut hevosia, ja loppujen lopuksi ihan saman lainalaisuudet pätevät molemmissa, alkaen siitä että sen hevosen omistaa joku ihminen, kaikkine tarpeineen ja tunteineen. Ja vaikkei näitä haluakaan ajatella, saati käsitellä ne vaikuttavat kyllä myös palveluntrjoajan ja -ostajan väliseen vuorovaikutukseen, jossa hevonen on objekti.<br />Tuo rajojen tunnistaminen liittyy juuri tämän blogin teemaan, eli tunteisiin ja niiden tunnistamiseen. Samalla haluan muistuttaa, että kirjoitan tätä blogia siksi, että saan omia, henkilökohtaisia ajatuksia ja kokemuksia jaettua myös muille. Tämän blogin tarkoitus ei ole opettaa ketään tai saarnata kenellekään, vain ja ainoastaan jakaa ajatuksia.<br /><br />Ja kyllä, nöyryys, ei nöyristely on alku uuden opin vastaanottamiselle.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09300664710356438378noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3316241103989108824.post-64904151142932321012011-12-11T10:20:41.425-08:002011-12-11T10:20:41.425-08:00Ei pitäisi lapsiakaan synnyttää ellei ole valmis m...Ei pitäisi lapsiakaan synnyttää ellei ole valmis maksamaan seitsemän vuoden psykoanalyysia ;-) <br /><br />Meneeköhän tässä eläinten kouluttaminen, esim ratsuttaminen ja eläinongelmien korjaaminen sekaisin. En itsekään ole odottanut ratsuttajalta kiinnostusta henkilökohtaisiin kysymyksiini, mutta jos hakisin apua jo olemassaolevaan vuorovaikutussuhteeseen hevoseni kanssa, niin siinä kyllä. Tosin rajatusti siinäkin.<br /><br />Se on varmaan ihan totta että monesti hevos/koira ongelmat juontavat juurensa ihmisten rajalliseen kykyyn havainnoida omaa toimintaansa. Ja sitä varten on olemassa uusi ammattikunta jonka laatuun ei vielä tällä hetkellä ole mitään standardia. <br /><br />Yksi juttu on kuitenkin hyvä muistaa: terapia on varattu niille joilla on siihen lääketiteteellinen peruste, ei henkilölle jolla on eläinongelma. Terapeutin on hyvä pysyä myös lestissään, eli ei lähteä toimimaan ongelmaeläinkouluttajana, ellei ole siihen erityisesti perehtynyt.<br /><br />Ihmistyötä tehdään muuallakin kuin erilaisissa terapioissa, tärkeintä on että asiakkaat tietävät mitä ostavat ja jokainen tuntee omat rajansa.<br />Minusta se ei kuitenkaan vaadi terapeutin koulutusta jos ohjaa ihmisiä toimimaan eläintensä kanssa. Koko juttu kuitenkin perustuu samoihin psykologisiin lainalaisuuksiin. Samalla logiikalla pitäisi kieltää urheiluun liittyvä psyykkinen valmennus, johtamiskoulutus, tukihenkilötoiminta jne.<br /><br />Nöyryys taitaa olla tärkein ominaisuus kaikenlaisissa kuiskailuissa, ja sen Minna toit esille kun kirjoitit siitä että ei ole hyvä nostaa itseään kenenkään yläpuolelle.Alinahttps://www.blogger.com/profile/04370195758632663756noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3316241103989108824.post-56207451301564247152011-12-11T09:04:51.748-08:002011-12-11T09:04:51.748-08:00Olen kanssasi kaikesta muusta samaa mieltä, paitsi...Olen kanssasi kaikesta muusta samaa mieltä, paitsi tuosta vääristä tulkinnasta. Ja tätä perustelen sillä, että hevosten koulutusmetodeja on kymmenittäin ja jokainen niiden keksijistä perustelee omaa tapaansa ainoana oikeana. Itse perustan tätä nykyä työskentelyni tutkittuun tieteeseen ja oman kokemukseni perustamaan tunteeseen.<br /><br />Mikäli totuus olisi juuri niin syyllistävää kuin annat ymmärtää, että kukaan amatööri ei voisi ilman kouluttajaa ja terapeuttia työskennellä hevosensa kanssa, meillä ei olisi kesyhevosia lainkaan. Saati, että kukaan voisi opettaa ratsastusta, hevosaineita oppilaitoksessa jne.<br />Hevosen kannalta tämä olisi varmaan vähintään yhtä hyvä kuin tilanne on nyt, ellei parempi.<br />Kirjoitin blogissani aiemmin tuosta syyllisyydestä ja sitä itseasiassa luovat eniten he, jotka nostavat itsensä milloin milläkin argumentilla toisten yläpuolelle. Dualistisen ajattelun kääntöpuoli on se, että jonain päivänä saattaa yllättää itsensä tiedon ja kokemusten lisääntyessä kääntämässä takkia....<br /><br />Mitä tulee henkisiä arvoja kunnioittavaan kouluttajaan, en todellakaan pidä itseäni puoskarina, vaikka hevosen koulutuksen rinnalla ehkä kuuntelen myös omistajan murheet. Kyse on ammattitaidosta ja myötätunnosta, ei mistään puoskaroinnista.Tarpeen tullen osaan ohjata asiakkaan myös terapiaan, lääkärille jne. Mikäli sinun arvosi ovat toisaalla, se on sinun valintasi.<br />Hyvää Joulun odotusta Harri,<br /><br />minnaAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/09300664710356438378noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3316241103989108824.post-64644622144512495572011-12-11T08:32:52.346-08:002011-12-11T08:32:52.346-08:00Projisoiminen on kouluttamisen kannalta väärin kos...Projisoiminen on kouluttamisen kannalta väärin koska silloin tekee vääriä tulkintoja hevosen käyttäytymisestä. Väärät tulkinnat saavat aikaan vääränlaista toimintaa. <br /><br />Ihmiseltä joka tekee yksin hevosensa kanssa puuttuu myös se terapeutti joka ohjaa myöhemmin käsittelemään asioita hevosen näkökulmasta. Silloin tekeminen jää usein sellaiseksi että se perustuu vääriin tulkintoihin.<br /><br />Henkisempiä arvoja kannattavat hevostaito-opettajat eivät todellisuudessa kouluta hevosta vaan toimivat ihmisen terapeuttina. Ongelma tulee siinä että heillä ei yleensä ole terapeutin koulutusta. Silloin tekeminen on puoskarointia. He eivät itsekkään tiedosta kaikkia niitä sudenkuoppia joita asiaan liittyy.<br /><br />Siksi itse pidän parempana tapana sitä että hevosten kouluttajat keskittyisivät kouluttamaan hevosia ja heidän pitäisi jättää terapeutteina toimiminen heille joilla on oikea koulutus siihen.Harri Eskonmaahttps://www.blogger.com/profile/16733335892004638905noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3316241103989108824.post-66268242374788296552011-12-11T08:00:55.376-08:002011-12-11T08:00:55.376-08:00Niin, projisoiminen varmaan on ihan ok, kunhan ei ...Niin, projisoiminen varmaan on ihan ok, kunhan ei liikaa ohjaa toimintaa. Sitä se mielen joustavuus on että yhtä aikaa näkee asiat moneltakin eri kantilta. Samaan aikaan voin ostaa hepalle jotain sävy sävyyn ja muistaa että sille niillä ei ole mitään merkitystä :-D Kunhan näkee myös niitä asioita joilla oikeasti on merkitystä eläimen hyvinvoinnin kannalta.Alinahttps://www.blogger.com/profile/04370195758632663756noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3316241103989108824.post-28704202042384203682011-12-11T07:45:32.975-08:002011-12-11T07:45:32.975-08:00Itseasiassa haluan vielä kyseenalaistaa tuota, ett...Itseasiassa haluan vielä kyseenalaistaa tuota, että ihminen projisoi omia tunteitaan hevosen kautta. Miksi ihmeessä niin ei saisi tehdä ja mitä väärää siinä on?<br />Aika harva ihminen ymmärtää tai ylipäätään edes välittää tarkkailla hevosta objektiivisesti. Useimmiten se hevonen on kuitenkin hankittu täysin itsekkäiden tarkoitusperien vuoksi, eikä siinäkään ole mitään väärää =)Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09300664710356438378noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3316241103989108824.post-83656835725985818992011-12-11T06:20:51.894-08:002011-12-11T06:20:51.894-08:00Joo Harri, tuo on ihan totta! Tuon tyyppisiä juttu...Joo Harri, tuo on ihan totta! Tuon tyyppisiä juttuja kyllä terapiassa tapahtuu ja myös varmaan hevosten käyttäytymistä väärintulkitaan muuallakin missä ei niiden lajityypillistä toimintaa tunneta. <br /><br />Terapiassa siitä ei kuitenkaan ole vahinkoa, koska terapeutti tietää että nyt puhuvat ihmisen omat tarpeet ja niitä voidaan käsitellä. Lopulta voidaan myös siirtyä käsittelemään hevosen tarpeita, koska sitä kautta voidaan harjoitella tunnistamaan ja erottamaan omia ja muiden ihmisten tarpeita.<br /><br />Tiedän että on paljon tarvitsevia ihmisiä jotka siirtävät omia tarpeitaan lapsiinsa ja eläimiinsä ja onneksi on ihmiskuiskaajia ja hevoskuiskaajia jotka auttavat ihmistä hiukan erillisemmäksi. Ja on totta että eläin, kuten myöskin lapsi kärsii siitä että häntä ei nähdä itsenään vaan vanhemman/omistajansa jatkeena.<br /><br />Hevonen on siitä fiksu ja herkkä eläin, että jos sen on annettu osoittaa tunteitaan ja tarpeitaan, se pystyy ilmaisemaan hämmennystään asiakkaan ristiriitaisesta viestinnästä, jolloin terapeutti voi suojata sitä liialta hämmennykseltä. Siinä eläin ei ole väline tai jumppamatto vaan tunteva olento.Alinahttps://www.blogger.com/profile/04370195758632663756noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3316241103989108824.post-56115603804002552772011-12-11T06:10:57.335-08:002011-12-11T06:10:57.335-08:00Kerrompa toisen esimerkin:
Kursseja käynyt, motiv...Kerrompa toisen esimerkin:<br /><br />Kursseja käynyt, motivoinut ihminen näkee tuon saman tilanteen ja tulkitsee sitä niin, että tuo hevonen seisoo erollään laumasta siksi, että se on johtajahevosesta seuraava ja sillä on vahtivuoro. <br />Jotta ihminen voisi saada hevosen luokseen hän tekee näyttävän sisääntulon ja heittää köysivyyhdin kohti hevosta. Koska hevonen ei ole aiemmin kohdannut tällä tavoin käyttäytyvää ihmistä, se kääntyy kohti. Ihminen tekee tästä johtopäätöksen, että koska hän käyttäytyi kuten hevonen, hevosen luki hänen kehonkieltään ja mielsi hänet johtajaksi-.<br />Mitä tekemistä tässä esimerkillä olisi totuuden kanssa?<br />Sitä tekemistä, että kyseiselle ihminen tämäkin kokemus on yksi muiden joukossa ja seuraavan kerran kun hän tulee samalle paikalle, samainen hevonen taatusti antaa ihmiselle huomionsa. SIllä ei ole mitään tekemistä johtajuuden tms. kanssa vaan kyse on oppimisesta. Siitä hevonen oppii ja ihminen oppii.<br />Näistä esimerkeistä kumpikaan ei liittynyt varsinaiseen blogikirjoitukseeni, muuten kuin aasinsillan kautta=)Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09300664710356438378noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3316241103989108824.post-10138841437594786802011-12-11T05:28:02.723-08:002011-12-11T05:28:02.723-08:00Esimerkki siitä miten ihmisen tunteet vääristävät ...Esimerkki siitä miten ihmisen tunteet vääristävät sitä miten hevosta tulkitaan:<br /><br />Yksinäinen ihminen katsoo hevoslaumaa jossa yksi hevonen seisoo erillään muista. Yksinäisyydestään johtuen ihminen tulkitsee hevosen käyttäytymisen niin että hevonen seisoo erillään muista koska sillä ei ole kavereita. Jos tämä hevonen tulee ihmisen luokse ihminen tulkitsee että hevonen tulee siksi että se haluaa olla ihmisen kaveri.<br /><br />Mitä tällaisella tulkitsemisella on tekemistä objektiivisen totuuden kanssa? Hevoslaumassa usein joku hevonen seisoo erillään muista "vahtivuorollaan". Se on hevosten normaalia laumakäyttäytymistä. Hevonen tulee ihmisen luokse koska se on utelias, se on oppinut (positiivisen ja negatiivisen vahvisteen avulla) että ihmisen luokse tuleminen on sille mukavuutta tuova, kannattava asia jne.<br /><br />Jotta esimerkin ihminen voisi tulkita hevosen käyttäytymistä objektiivisesti ihminen ei saa antaa oman yksinäisyytensä aiheuttamien tunteiden vaikuttaa siihen miten hevosen käyttäytymistä tulkitaan.Harri Eskonmaahttps://www.blogger.com/profile/16733335892004638905noreply@blogger.com